آیه مباهله 
سوره آل عمران, آیه 61 
متن آیه


فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ 

این آیه ثابت میکند که مولا امیر المومنین  علیه السلام به منزله جان پیامبر صل الله علیه وآله وسلم است و غیر از نبوت تمام خصوصیات آن حضرت را دارد

اینجاست که می فهمیم که چرا پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند:من و علی یک روحیم در دو بدن..

در ذیل این موضوع، حدیثی از اصول کافی:

عَلِیّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام قَالَ إِنّ جَبْرَئِیلَ علیه السلام أَتَى رَسُولَ اللّهِ صلّی الله علیه و آله و سلّم  بِرُمّانَتَیْنِ فَأَکَلَ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه و آله و سلّم  إِحْدَاهُمَا وَ کَسَرَ الْأُخْرَى بِنِصْفَیْنِ فَأَکَلَ نِصْفاً وَ أَطْعَمَ عَلِیّاً نِصْفاً ثُمّ قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه و آله و سلّم  یَا أَخِی هَلْ تَدْرِی مَا هَاتَانِ الرّمّانَتَانِ قَالَ لَا قَالَ أَمّإ؛ الْأُولَى فَالنّبُوّةُ لَیْسَ لَکَ فِیهَا نَصِیبٌ وَ أَمّا الْأُخْرَى فَالْعِلْمُ أَنْتَ شَرِیکِی فِیهِ فَقُلْتُ أَصْلَحَکَ اللّهُ کَیْفَ کَانَ یَکُونُ شَرِیکَهُ فِیهِ قَالَ لَمْ یُعَلّمِ اللّهُ مُحَمّداً صلّی الله علیه و آله و سلّم  عِلْماً إِلّا وَ أَمَرَهُ أَنْ یُعَلّمَهُ عَلِیّاً علیه السلاماصول کافى جلد 1 صفحه: 392 روایت 1) بَابُ أَنّ اللّهَ عَزّ وَ جَلّ لَمْ یُعَلّمْ نَبِیّهُ عِلْماً إِلّا أَمَرَهُ أَنْ یُعَلّمَهُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنّهُ کَانَ شَرِیکَهُ فِی الْعِلْمِ‏(

 

ترجمه :
حمران گوید: امام صادق(ع) فرمود: جبرئیل (ع) دو انار براى پیغمبر صلى الله علیه و آله، آورد، رسولخدا صلى الله علیه و آله یکى را خورد و دیگرى را دو نیمه کرد، نیمى را هم خورد و نیمى را بعلى خورانید پس پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: برادرم! مى‏دانى این دو انار چه بود؟ گفت: نه، فرمود اما اولى نبوت بود که (مخصوص منست و) ترا از آن بهره‏جوئى نیست و اما دیگرى علم و دانش بود که تو در آن با من شریک هستى.
من گفتم: چگونه على در علم شریک پیغمبر بود؟ فرمود: خدا هیچ علمى را بمحمد صلى الله علیه و آله نیاموخت جز آنکه باو دستور داد که آنرا بعلى(علیه السلام) بیاموزد.

اصول کافى جلد 1 صفحه: 392 روایت 1) خداى عزوجل هر علمى که به پیغمبرش‏صلّی الله علیه و آله و سلّم آموخت امر فرمود که بامیرالمؤمنین‏علیه السلام بیاموزد و او در علم وى شریکست(