امروز با اینکه فردا امتحان درسی که ازش متنفرم(جغرافی)رو دارم ولی واستون یه چیز خیلی جالب و بدرد بخور گذاشتم.به درد خودم خورد.حالا انشاالله(صد در صد)به درد شما هم بخوره...

این حدیث شصت و هشتم از کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق (رحمه الله علیه)هست که واقعا جالبه .من با این حدیث خیلی چیزا دستگیرم شد.شما بخونیدش ببینید دستگیر شما هم میشه؟

حدیث شصت و هشتم‏

عبد العظیم حسنى گفت:

بر آقا و سیّدم، علىّ بن محمّد بن علىّ بن موسى بن جعفر صادق علیهم السّلام وارد شدم. هنگامى که آن حضرت مرا دید فرمود:

آفرین بر تو اى ابا القاسم، تو از اولیاى حقیقى ما هستى. عرض کردم: اى پسر رسول خدا، مى‏خواهم دینم را بر شما عرضه کنم که اگر پسندیدید بر آن ثابت بمانم تا خداوند عزّ و جلّ را ملاقات نمایم.

امام علیه السّلام فرمود: اى ابا القاسم، [عقایدت را] عرضه بدار. گفتم:

عقیده دارم که خدا یکى است و مثل و مانندى ندارد، بیرون از حدّ ابطال  و حدّ تشبیه  است، جسم نیست و صورت و عرض و جوهر ندارد، بلکه او ایجادکننده اجسام، صورتگر صورتها، آفریننده عرضها و جوهرهاست،

او پروردگار همه چیز است و مالک و خالق و پدید آورنده آنهاست، حکیمى است که کار زشت انجام نمى‏دهد و در آنچه باید انجام دهد، اخلال نمى‏کند.

عقیده دارم که محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم بنده و فرستاده او و خاتم پیامبران است و بعد از او تا روز قیامت، هیچ پیامبرى نخواهد آمد.

معتقدم شریعت (دین) او پایان دهنده تمام ادیان و شرایع است و بعد از آن تا روز قیامت هیچ دینى نخواهد بود.

عقیده دارم امام و جانشین و صاحب اختیار بعد از پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم، امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السّلام است. سپس حسن و حسین، على پسر حسین، محمّد پسر على، جعفر پسر محمّد، موسى پسر جعفر، على پسر موسى، محمّد پسر على علیهم السّلام و آنگاه تو، اى آقاى من.

امام هادى علیه السّلام فرمود: و بعد از من، حسن پسرم. و چه [بد] حالى مردم با جانشین بعد از او خواهند داشت؟! عرض کردم: چرا حال مردم این گونه خواهد بود؟

فرمود: زیرا او را نمى‏بینند و جایز نیست نامش را بر زبان آورند تا زمانى که خروج کند و زمین را از عدل و داد پر کند، همان گونه که از ظلم و جور پر شده است.

عرض کردم: اقرار مى‏کنم و عقیده دارم که دوست آنها، دوست خدا و دشمن آنها، دشمن خدا، و اطاعت از آنها، اطاعت از خدا، و نافرمانى آنها، نافرمانى خداست. و معتقدم معراج، حقّ است. سؤال در قبر، حقّ است. بهشت و دوزخ، حقّ است.

صراط و میزان، حقّ است. عقیده دارم قیامت، که شکّى در آن نیست، خواهد آمد و خداوند مردگان را از گورها برمى‏انگیزد. نیز معتقدم که واجبات بعد از ولایت، نماز، زکات، روزه، حجّ، جهاد، امر به معروف و نهى از منکر، و [رعایت‏] حقوق پدر و مادر است. و [در خاتمه‏] نیز عرض کردم: این [عقاید] دین و مذهب و باورهاى من است که شما را بر آن آگاه کردم.

سپس حضرت علىّ بن محمّد علیهما السّلام فرمود: اى ابا القاسم، به خدا سوگند، این [عقاید] دین خداست که آن را براى بندگانش پسندیده است، پس بر آن ثابت قدم باش. خداوند تو را در دنیا و آخرت به سخن حقّ [عقیده بر ولایت اهل بیت علیهم السّلام‏] ثابت بدارد.

   صفات الشیعه-ترجمه توحیدى، ص: 125-127

 

حدیث ش